Deze Franse vormvlakken zijn essentieel voor elke handgereedschapsset.

De houtbewerkingsindustrie met handgereedschap ziet een opleving in holtes en rondingen. Veel houtbewerkers schrikken er echter voor terug om erin te springen door een beperkt gereedschapsbudget of de beperkte beschikbaarheid van antieke exemplaren in goede staat. Laat dat je niet langer tegenhouden. Om te beginnen heb je geen complete set nodig. Deze drie maten zijn nrs. 4, 6 en 8 waar ik het vaakst naar grijp. (Een nr. 4 snijdt een profiel, een nr. 6 snijdt en een nr. 8 snijdt.) Nadat u een paar of twee hebt gemaakt, zult u merken dat u nooit meer een andere maat nodig heeft om aan uw werkbehoeften te voldoen.

Je leert hoe je je eigen vliegtuigen kunt bouwen, net zoals de vroege ambachtslieden dat deden. Het waren houtbewerkers, geen professionele vliegtuigbouwers, dus maakten ze vliegtuigen met gereedschap dat direct beschikbaar was in hun gereedschapskisten. Dit betekent dat je waarschijnlijk al de tools hebt die je nodig hebt.

Andr-Jacob Roubo toont en beschrijft deze vlakken in zijn 18e-eeuwse meesterwerk lArt du menuisier. Dit is de vliegtuigconstructie van Roubo, met Brits/Amerikaanse stijlen en verhoudingen. Je nieuwe vliegtuigen passen in je gereedschapskist in Britse stijl en komen hoogstwaarschijnlijk overeen met de vliegtuigen die je al hebt.

Neem Verstandige Beslissingen

Zijaanzicht van zaaggeleider. Meting wordt bepaald door hoeken. Moet voldoende lichaam toestaan om overhangend te zijn om te trimmen.

Hoewel je van vrijwel elk hardhout een vliegtuig kunt maken, zijn sommige houtsoorten duidelijk de betere keuze. Westerse vliegtuigen werden traditioneel meestal gemaakt van beukenhout. Andere historische keuzes zijn gele berken en fruithoutsoorten zoals appel en zelfs peer. Kies een hout dat diffuus poreus is als u van plan bent uw schaven te gebruiken voor hardhoutwerk.

Een niet-traditionele houtsoort die het overwegen waard is, is harde esdoorn.

Vermijd ringporeus hardhout zoals eiken, omdat de zachte vroege groeiringlagen ongewenste effecten kunnen ondervinden zodra ze door gebruik beginnen te slijten.

Zaaggeleider Onderaanzicht.

U kunt kwartiers gezaagd materiaal kiezen, wat uw keuze ook is. Dit zorgt voor seizoensstabiliteit.

U kunt mogelijk kwartiersgezaagde knuppels snijden van gewoon gezaagd 16/4-materiaal, dat moeilijk te vinden is in diffuus-poreuze houtsoorten. Soms vindt u brede, vlakgezaagde planken die dicht bij de kwartiersgezaagde oriëntatie aan de buitenranden van de plank zijn gesneden.

Vooraanzicht van zaaggeleider

Nadat u de voorraad hebt geselecteerd, maakt u twee spaties voor elk maatvlak. Een voor de holte en een om de ronde te bedekken. Alle blanco’s meten 3 x 9 x 9. Er zal een variatie zijn in de dikte van de blanco’s: 4s voor de nr. 6s; 1 voor de nr. 8s.

U hebt ook onafgewerkte O1-gereedschapstalen bladen nodig (oppervlakte geslepen aan beide zijden) om te passen bij de maat van het profiel (twee per set). U kunt gereedschapsstaal in zeer korte lengtes kopen bij verschillende online leveranciers zoals McMaster-Carr (mcmaster.com) en Online Metals (onlinemetals.com).

De uiteindelijke lengte van de hier getoonde bladen is 20 cm (7 werkt ook voor de vliegtuigen in Roubo-stijl).

Het Is Goed Bestede Tijd

Vliegtuigbouwer helper. Het is de moeite waard om de tijd te nemen om een gids te maken die uw borsthoeken en insnijdingen voor het bed registreert.

Het maken van een mal is niet hoe ik graag winkeltijd doorbreng, maar deze zaaggids is de investering waard. Consistente bed- en borsthoeken vormen de kern van efficiënt vlakken maken en deze mal zal u daarbij helpen.

U kunt elke voorraad gebruiken die het niet als vliegtuigmateriaal haalt. Leg de hoeken uit volgens de onderstaande tekening en zaag vervolgens uit de vrije hand met een achterzaag. Maak je geen zorgen als je hoeken niet perfect zijn; elke variatie wordt later in het montageproces van de wig uitgewerkt. Probeer gewoon de 55-kant van de geleider 90 naar zijn gezicht te maken, zo goed als je kunt. Dit vereenvoudigt het later aanbrengen van de wig, zoals u zult zien.

Werk deze snijvlakken nu uit met een handvlak. Kies voor het hek wat materiaal dat in alle richtingen over de bodem zal hangen. Deze dient aan de onderkant bevestigd te worden. Om uw zaag te geleiden, gebruikt u de schuine oppervlakken op de mallichamen om u te helpen het hek in hun respectieve hoeken te trimmen. Pas deze oppervlakken toe met een handvliegtuig.

Dado Triangle-stijl

Bed geknipt. Zet uw zaaggeleider op zijn plaats vast met een houder en zaag zo diep als uw vliegtuigblad breed is.

Het hart en de ziel van dit vliegtuig creëren is niet veel moeilijker dan een vader te maken als een driehoekige vader.

Het graan moet van hiel tot teen bergafwaarts lopen op het vlakke lichaam. Leg vanaf de ontsnappingszijde de breedte van het blad van uw vliegtuig of andere afmetingen uit.

Borst geknipt. Om de borsthoek te creëren, beweegt u uw zaaggeleider 581 cm naar voren op de diepte van uw vorige zaaglijn.

Bevestig het lichaam tussen bankhonden, met de echappementzijde naar boven en de zool naar u toe. Plaats uw zaaggeleider op het lichaam zodat de bedhoekzijde (55) naar links is gericht en de aanslag tegen de zool wordt gedrukt.

Plaats uw zaaggeleider 3 terug van de teen en trek vervolgens de dikte van uw zaagplaat af. Plaats de geleider met een houvast. Registreer vervolgens uw afkortzaag ertegen en snijd de lay-outlijn voor uw vlakblad.

Gecontroleerde opgraving. Gebruik de zaaggeleider als referentie om het materiaal te verwijderen zonder de mond te beschadigen. Werk vanuit de tegenovergestelde richting om het grootste deel van het afval te verwijderen.

Draai de geleider van links naar rechts zodat de borsthoekzijde (65,5) nu naar links wijst. Plaats de geleider vóór uw bedhoekkerf op de zool door. De borstuitsnijding zal geen opening van uniforme breedte produceren omdat deze niet op 90 graden staat. Het is scheef tot ongeveer 3,5. Meet vooruit naar de diepte van uw vorige zaagsnede. Dit is dus de maximale breedte van de opening bij de zool.

Graaf nu het materiaal tussen de inkepingen tot op de mesdiepte. Om door de zoolopening te gaan, kunt u een beitel of een speciale insteekbeitel gebruiken (LienNielsen heeft een goede). Vervolg met een smal mes in uw freesvlak om een consistente diepte te bereiken. Je kunt de dado ook iets inkorten als je geen routerplan hebt, zodat het mes en de wig aan de boven- en onderkant precies passen.

Open Niet Wijd

Enig materiaal. Gebruik de dikte van uw mes om aan te geven hoeveel materiaal er moet worden verwijderd zodat het mes door de zool kan.

Omdat de borst scheef staat, moet u wat extra materiaal verwijderen zodat het mes door de zool kan.

Gebruik uw schaafmes als richtlijn om aan te geven hoeveel materiaal moet worden verwijderd. Plaats het mes op de bedhoek en laat het over de zool hangen. Markeer met uw slagmes langs de voorkant van het mes het gedeelte van de borst dat de doorgang van het mes door de zool blokkeert. Deze lijn moet worden overgebracht naar de zool. Gebruik een beitel, werk vanaf de zijkant naar beneden en omhoog vanaf de zool om dit materiaal te verwijderen. Pas op dat u niet te veel verwijdert. Later ga je de opening verfijnen.

Voor verwijdering, scheren. Scheve borsten laten een driehoekig stuk stof achter dat moet worden verwijderd.

De onder- en bovengrens van het echappement moeten respectievelijk ongeveer en 1 van de zool verwijderd zijn. Ik vind dat een guts nr. 7 van 18 mm goed werkt om het uit te snijden. De vorm moet er amandelachtig uitzien met het smallere deel naar de zool toe. Snijd niet tot de volledige diepte van de borstwand; laat een smal gebied tussen de onderkant van het echappement en de borstwand zodat de punt van de wig geleidelijk taps toeloopt naar de mondopening.

Wig Werk

Laat een beetje toe. Snijd niet tot aan de borstwand.

Vanaf de punt moet de wig steun hebben van de borstwand.

Voor het maken van een wig heb je kwartiersgezaagd materiaal nodig. De zijkanten van de stralen moeten zichtbaar zijn aan de zijkanten van de wig, net als op het vlakke lichaam.

Strakke punt. Strakke punt. De bovenkant van de wig moet een kleine opening hebben, maar er is geen opening aan de onderkant.

Dimensioneer uw wigvoorraad 7 lang (of langer) bij 1 dik, bij de breedte van uw mes, plus ongeveer . Deze extra breedte kan later naar de zijkant van het vliegtuig worden afgevlakt.

Om overeen te komen met de schuine hoek van de borst, markeert u een tapsheid van 11,5 langs de lengte van uw werkstuk. Een scheefheid van 3,5 over de breedte wordt ook gemarkeerd. Plaats het stuk in uw bankschroef en scheur de wig los. U kunt de resten bewaren als uw voorraad lang genoeg was om een tweede wig te maken.

U moet ervoor zorgen dat de bank waterpas staat. Plaats het wig- en schoudervlak plat op het werkblad om de rand vierkant te houden.

Maak met een klein schoudervlak de randen van uw wig glad en controleer of ze in lijn zijn met de schuine hoek van het lichaam. U kunt kleine aanpassingen maken aan de schuine hoek door het strijkijzer in uw schoudervlaklichaam te draaien, zodat het een iets diepere snede maakt aan elke kant die meer materiaal vereist.

Recht Als Een Pijl

profiel

Nu bent u klaar om aan de slag te gaan met het voorbereiden en vormgeven van het strijkijzer. Maak de onderste 2 of 3 messen aan de voor- en achterkant plat. Om een vlak oppervlak te creëren, wrijft u het mes over een 8 cm brede strook #120-korrelig aluminiumoxide schuurpapier. Spuitlijm wordt gebruikt om het te hechten. Een granieten oppervlakteplaat of de onderkant van een zool van een scharniervlak vormen geweldige vlakke oppervlakken.

Nr. 6 Plan onderaanzicht.

U moet voldoende druk uitoefenen om het papier zijn werk te laten doen, maar niet te veel, anders gaat het papier krullen. U bent klaar als beide zijden een consistent kraspatroon hebben.

Nr. 6 Plan onderaanzicht.

Nu is uw mes klaar om getest te worden.

Nauwsluitende Pasvorm Op De Juiste Plaatsen

Ronde indeling. Leg het profiel aan beide uiteinden uit. Gebruik een kompas om de boog nauwkeurig te markeren.

Dit is waar het rubber de weg raakt. De sleutel tot een goed passende wig of ijzer is halverwege het creëren van een vliegtuig dat werkt. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de wig goed aansluit op de punt. Maak het dan geleidelijk los terwijl het van de punt af gaat.

Dus in wezen zal de wig een iets scherpere hoek hebben dan de bed- en borsthoeken. De wig zal iets kleiner zijn dan 11,5, als de borst en het bed een hoek van 11,5 hebben. Dit zorgt ervoor dat uw mes stevig is bevestigd waar het het meest nodig is: het dichtst bij de snijactie.

Dwaal niet rond. Om consistente resultaten te krijgen, moet u ervoor zorgen dat u hetzelfde pad volgt van de ene kant van het profiel naar de andere.

Als je de wig met handdruk in het vlak plaatst, ontstaat er aan de bovenkant een opening tussen de borsthoek van de wig en de wig. Dit is een goede indicatie dat de wig een scherpe hoek heeft. Als de opening dichtgaat zodra de wig met een vlakke hamer wordt getikt, dan ben je bijna perfect. Het verdient de voorkeur om bovenaan een kleine opening te laten en ervoor te zorgen dat de onderkant strak is.

Dit is mogelijk door ervoor te zorgen dat uw borst- en bedgebieden vrij zijn van verdwaalde vezels. Plaats het mes in het lichaam en test de wig. U moet bepalen of de hoek van uw wig moet worden vergroot of verkleind.

Pas de wig aan door de wig plat op het werkblad te leggen en met één hand vast te pakken. Gebruik een scherp schouderblad om de hoek van de niet-scheve wigzijde te vergroten of te verkleinen.

Als de pasvorm aan de bovenkant bijvoorbeeld te strak zit, neem dan overlappende sneden, beginnend met korte passen aan de hiel van de wig, en maak de passen geleidelijk langer tot je een pas over de volledige lengte helemaal tot aan de punt neemt.

De Rondes Maken

Schrijven en malen. Om de vorm van de zool op mijn mes over te brengen, gebruik ik een pennetje dat ik in een plaatselijke winkel heb gekocht. Dan maal ik tot aan de lijn.

Nu kun je de zool vormen. Je maakt eerst de ronde, want die gebruik je later om het holle profiel vorm te geven. Leg het ronde profiel op de teen en de hiel zoals getoond in Elevation (pagina 25) en de foto hierboven.

De middelpunten van de tekening zijn voor het gebruik van een passer om een -radius gebogen te maken (wat overeenkomt met nr. 6). Dit kun je het beste doen met een kompas. Het houdt het profiel van beide zijden van het vlak coplanair. Je vliegtuig zal niet goed functioneren als het profiel gedraaid is.

Graag of niet. Je kunt aanpassingen maken met een sneck of het laten zoals het is. Het is een voorkeursdingetje.

U moet nu de profielspeling geven aan de blinde kant van het vliegtuig (de kant die niet uit het vliegtuig ontsnapt). Dit kan worden gedaan door een hoek van 30 graden naar de hoek toe te slaan. Ga je gang en verwijder ongeveer 90 procent van deze afschuining met een vlak, zodat het snijden van het ronde gedeelte gemakkelijker is.

Omdat je geen gebogen profielvlak hebt dat bij je radius past (anders zou je dit niet maken, toch?), kun je elk vlak met platte zolen gebruiken om het profiel uit te snijden. Je krijgt een gefacetteerd oppervlak dat kan worden gladgestreken met een paar lichte passages van # 220- of # 320-schuurpapier. U kunt alleen de uiteinden van de facetten verwijderen.

Voordat u het profiel schaven, plaatst u het mes, trekt u het iets terug uit de mond (zodat u er niet in snijdt) en plaatst u de wig. Voordat u begint met het zagen van het profiel, zal dit enige spanning op het vlak leggen vanwege de wigwerking.

Zet nu het lichaam vast in uw bankschroef met de zool naar boven gericht en de teen naar u toe, maar zet het alleen vast bij een deel van het hielgedeelte om te voorkomen dat het vlak over de lengte vervormt (wat het profiel zou kunnen afwerpen als u het eenmaal uit de bankschroef haalt). De opening van de staartbankschroef werkt goed voor mij. Plan het profiel van hiel tot teen met behulp van de nerf.

Werk het profiel af door de rest van de zijschuining met een handschaaf te verwijderen. Bevestig het zoals eerder aan het werkblad met twee bankhonden. Plan vervolgens het profiel naar zijn breedte. Snijd de zijkanten van de mond niet tot aan de rand van een mes. Dit kan de punt verzwakken en schaafsel in het gebied doen vastlopen.

Metaalwerk

Een beetje mondig. Een mechanisch potlood maakt een offsetlijn die consistent en gemakkelijk te zien is.

Doe machinist-lay-outvloeistof op de onderkant van uw mes. Plaats het mes in het vlak, met de zool naar boven gericht. Gebruik een pennetje om het profiel van de zolen op het mes over te trekken. Slijp het profiel en slijp vervolgens een detail naar keuze (of niet; het is optioneel) op de hiel van het mes.

Roubo toont een sneck op zijn ijzers, een klein stukje materiaal in de vorm van een vlag bij de hiel waarmee het ijzer kan worden ingetrokken of verwijderd met een lichte hamerslag naar boven. (De alternatieve methode om het strijkijzer te verwijderen, is door met de niet-metalen kant van een vlakafstellende hamer op de bovenkant van de greep bij de teen te slaan.)

Een sneck kan net zo gemakkelijk worden gemaakt als een stukje staal uit de zijkant van het strijkijzer bij de hiel te halen. Het sneck-ontwerp van Roubo kan worden gerepliceerd door een stuk te gebruiken dat iets breder is dan de bladbreedte. Slijp het onderste gedeelte tot de gewenste bladbreedte terwijl u de laatste 1 of zo van het hielgedeelte over de volledige breedte laat.

Om het holle profiel te slijpen, gebruik ik een smalle metaalbewerkingsdoorslijpschijf die op mijn slijpmachine is gemonteerd.

Hittebehandeling

Zelfs warmte. Een vuurvaste behuizing helpt de warmte gelijkmatig over het gereedschapsstaal te verdelen.

Het is gemakkelijk om O1-gereedschapsstaal te thermisch behandelen. Kortom, breng het op kritische temperatuur, blus het in plantaardige olie en temper het vervolgens in een broodroosteroven of gewone keukenoven gedurende een uur op 400.

Het verharden van staal is het makkelijke gedeelte; het minimaliseren van kromtrekken is een andere. De weg naar succes is om het metaal gelijkmatig te verwarmen. Het creëren van een omheining met iets als vuursteen zal je helpen dit te bereiken.

Gebruik een eenvoudige MAPP-gastoorts om het staal langzaam te verwarmen. Het moet langzamer worden verwarmd dan je denkt. Als de ene kant heter is dan de andere wanneer je hem in de olie dooft, zal hij kromtrekken. Dus langzaam opwarmen.

Er zijn een paar methoden om te bepalen wanneer u de kritieke temperatuur heeft bereikt. Vertrouw niet alleen op kleur, aangezien omgevingslicht van invloed kan zijn op de kleur die u ziet.

Net zoals een zaklamp ’s nachts helderder lijkt dan bij daglicht, zo kan ook kleur alleen in wisselende lichtomstandigheden bedrieglijk zijn. De eenvoudigste manier om te controleren of u de kritische temperatuur heeft bereikt, is door een magneet te gebruiken, omdat O1-gereedschapsstaal bij ongeveer deze temperatuur zijn magnetisme verliest. Hieronder staat een stuk esdoorn met een zeldzame-aardemagneet aan het uiteinde. Deze tool kan worden gebruikt om het staal veilig te controleren wanneer het de kritische temperatuur bereikt. Gewoon af en toe het staal even uit de vlam halen en controleren met de magneet.

U kunt ook de oppervlaktekwaliteit van het staal bewaken. Het zal veranderen wanneer de kritische temperatuur is bereikt, omdat de koolstof in het staal begint te stromen en er enige ontkoling plaatsvindt aan het oppervlak, waardoor het uiterlijk verandert. Dit kan worden omschreven als staal dat rood of zweterig wordt. Deze verandering gaat gepaard met een merkbare verbetering van de schittering van het staal. Met andere woorden, in plaats van een bepaalde kleurverandering te zien, zou je gewoon zien dat de kleur stralender wordt.

Zodra de kritieke temperatuur is bereikt, blust u het staal in olie door het mes recht verticaal naar beneden te laten vallen, zonder naar de ene of de andere kant te leunen. Ga naar de oven en temper het staal gedurende 1 uur op 400.

Ben Je Boxy Of Curvy?

Een voor de show. Eigenlijk bestaat de wigpuntcurve eigenlijk uit twee delen. De ene maakt de oogvorm, terwijl de andere de ronde vorm van het echappement visueel verlengt.

Terwijl het mes in de oven wordt getemperd, neemt u deze tijd om de hiel van de greep op het lichaam rond te maken. Een snijguts is hiervoor het perfecte hulpmiddel. Leg het lichaam op zijn kant en snijd dan over de hiel. Als je wilt, knip je het teenprofiel af of laat je het vierkant. Schuin vervolgens de bovenranden van de oppervlakken af en verfijn ze.

Verscherpen

Geen vangst. Anders blijft de punt van de wig in spaanders haken.

Maak je mes weer plat nadat het is getemperd en afgekoeld. Hiermee wordt eventuele vervorming veroorzaakt door hitte verwijderd.

Begin met #120 grit zoals eerder, volg dan met #180- tot #320-grit schuurpapier op het snijvlak en spring dan naar een #1.000-grit steen.

Breng nu lay-outvloeistof aan op het bladvlak en teken het profiel zoals voorheen. Slijp en slijp de rand nu af.

Om het mes voor de holte te slijpen, gebruik ik bij voorkeur een keramische slipsteen.

Schraap Je Keel

Zet ze op een rij. Gebruik de afgewerkte ronde om het bijpassende holle profiel vorm te geven.

Het is tijd om de mondopening te verfijnen en tegelijkertijd de afschuinhoek te verminderen.

Plaats het mes opnieuw, maar steek het niet voorbij de zool. Trek met een mechanisch potlood een mondlijn op de zool door deze tegen het mes te laten rusten als referentie terwijl u die mondopeningslijn tekent.

Gebruik de mondopeningslijn als referentie en markeer uw afschuiningshoek (zie het profiel op pagina 25). Het zal ongeveer halverwege tussen de bed- en borsthoek liggen. Snijd nu de slijtafschuining met een beitel, met een combinatie van sneden vanaf de zijkant en onderkant.

Gebruik dezelfde guts als hiervoor (18 mm, nr. 7 sweep), vorm de wigpunt zodat deze overeenkomt met de ronding van het echappement. Een lepelsnijmes is een uitstekend hulpmiddel om de vorm te verfijnen.

Tune-up

Maak een paar proefsneden, waarbij u altijd rekening houdt met de korrel. Zorg ervoor dat de zool recht is en dat het bladprofiel zo goed mogelijk aansluit bij de zool.

Het kan zijn dat er spaanders in uw mond blijven steken door een bot mes, een slecht mesprofiel of te veel aan de blinde kant. Een kleine mond kan dit probleem waarschijnlijk ook veroorzaken.

Mogelijk moet u de wighoek enigszins aanpassen om te compenseren voor een lichte verdunning van de mesrand tijdens het platmaken en slijpen.

Lijn nu de dikte van de wig uit met de zijkanten.

Het enige dat u hoeft te doen, is het eindprofiel van de wig afsnijden met uw decoupeerzaag. De 18 mm, nr. 7 snijguts zal goed werken voor het opruimen van sommige vormen.

Volg de bovenstaande stappen totdat je de zool hebt gevormd. Daarvoor gebruik je je nieuwe ronde vlak om het holle profiel uit te snijden. Als je ervoor gezorgd hebt dat beide lichamen exact dezelfde dikte hebben, dan kun je de profielen voor het snijden uitlijnen door beide vlakken op hun zijkanten te leggen en de ronde te verschuiven om de holte vlak te maken.

Finish

Ik werk mijn vliegtuigen af met een laag Tru-Oil Gun Stock-afwerking. Laat de afwerking ongemonteerd grondig uitharden om te voorkomen dat uw onderdelen aan elkaar vastlopen. Smeer een dun laagje jojoba-olie op het mes om het roestbestendig te maken en het afstellen te vergemakkelijken.

Productaanbevelingen

Hier zijn enkele benodigdheden en gereedschappen die we essentieel vinden in ons dagelijkse werk in de winkel. Hoewel we mogelijk worden gecompenseerd voor verkopen via onze links, zijn deze producten zorgvuldig gekozen vanwege hun bruikbaarheid en kwaliteit.